08.05.2013
Publisert 10. april 2013 av Audun Hagen

Stor åpningsfest: I Dreamt I Was A Real Boy

Det blir taler, konserter, dj, åpen bar og god stemning i flere etasjer, når årets store utstilling I Dreamt I Was A Real Boy åpner på Rockheim onsdag 8. mai.

Popmusiker og performance-artist Nils Bech, kjent for sine uforglemmelige konserter, spiller nede i konsertsalen sammen med Julian Skar, før vi beveger oss opp i fjerde etasje for å se nærmere på utstillingen som utforsker kjønnsidentiteter i norsk pop og rock.

Deretter blir det konsert med plateaktuelle og internasjonalt kritikerroste Jenny Hval med band oppe i Rockheim Panorama, der dj Stina Stjern spiller utover kvelden.

Gratis inngang, det hele starter klokken 19. 

I Dreamt I Was A Real Boy  En utstilling om kjønn i norsk pop og rock (8. mai – 29. desember 2013)

 

Utstillingsrommet i fjerde etasje er bygd om i anledning årets store utstilling på det nasjonale museet for populærmusikk.

Blant lydinnstallasjoner, fotografier, konsertplakater og andre gjenstander som hårbåndet til Emil Nikolaisen og en 30 kilos øks fra bandet Immortal, får du historien om utviklingen fra da norske rockeartister var menn, mens damene var ”slagersangerinner” på 50- og 60-tallet, om sex, drugs & rock’n roll med The Pussycats, silkeskjorter og falsettsang med Difference, myk mamma-gutt med Jan Eggum, politisk kvinnekamp med Amtmandens Døtre, Michael Krohn som ville ha maskingevær, pønkbølgen som ville gjøre alt selv, puddelrockerne, outsiderrollen med Joachim Nielsen, macho-kulturen i ekstremmetallen, Riot Grrrl, homoerotisk flørt med Turboneger, den feminine shoegazen og – mye, mye mer i utstillingen som studerer musikkhistorien gjennom kjønnsbriller.

Du får også historien om norske The Dandy Girls, som iført elektriske gitarer, slagverk, farfisaorgel og miniskjørt i 1968 entret scenen i palasset til Sjahen av Iran. Der leverte de tre sett av 60-åras beatrock til et lettere sjokkert, men imponert publikum.

Iran var eit avbrekk i The Dandy Girls sin eitt år lang turné i eit krigsherja Søraust-Asia. Den omfattande internasjonale konsertverksemda gjorde dette norske bandet til kulturhistoriske pionerer. Likevel har forfatterne av historien om norsk pop og rock ignorert dem i stort monn.

Utstillingen inneholder flere stasjoner, blant annet «Friksjon», der ulike sex-relaterte sensurhistorier fra ulike tiår i norsk populærmusikk presenteres. Sakene forteller mye om gjeldende normer og kjønnsroller i Norge fra 60-årene og frem til i dag.

Et eget rom, kuratert av Jenny Hval, gir en hørbar opplevelse av utvikling og grensesprenging i vokalbruk, gjennom en lydmiks av norske vokalister.

Fremdeles kjønnskonservativt

På overflata kan det se ut som at populærkulturen generelt, og pop og rock spesielt har vært med på å sprenge grensene for hva som er passende feminin og maskulin oppførsel. Tenk bare på den lange luggen til guttene i The Cool Cats, på Kvinnefrontbandet Amtmandens Døtre som lot alt kroppshåret gro, på jentene i punkbandet Norske Budeier som barberte hodet, og på puddelrockmennene i People som bleket håret og tok permanent.

En grundigere gransking av populærmusikken som industri og estetisk produkt avdekker dessverre det motsette. Kulturfeltet pop og rock er fundamentalt sett kjønnskonservativt, både med hensyn til kjønnsrepresentasjon og budskaper kommunisert gjennom til for eksempel sangtekster.

Det har og vært store fremskritt. Fremskritt som resultat av kamp. Utstillinga I dreamt I was a real boy ser nærmere på disse kampene, på nye kvinnelige og mannlige identiteter, og på små og store kjønnsopprør i norsk pop og rock.

Bokutgivelse

I forbindelse med utstillingen, gir Rockheim ut essaysamlingen I Dreamt I Was A Real Boy, som tar for seg kjønn i musikk fra flere vinkler.

Denne er tilgjengelig for kjøp fra 8. mai.

Innholdsfortegnelse:

Jon Mikkel Borck Ålvik: Det vi ser og det vi ikke ser: Nærhet og avstand hos Marit Larsen og Marion Ravn

Birgitte Sandve: Rap og iscenesetting av maskulinitet

Jenny Hval: Alt kan repareres – Kjønnsreparasjoner i samtida

Charlotte Myrbråten: Kjønn og skjønn i musikkjournalistikken

Synnøve Engevik: Kjønnsidentiteter i norsk rock