Publisert 7. april 2010 av Marit Jordanger

Holen åpner stjerneposen

Som guttunge inspirerte innholdet i “Stjerneposen” ham til å lage Kiss-avis. Den prisbelønte skribenten Øyvind Holen har lest seg opp en smule siden den gang, og har levert en pen bunke biografier til Rockheim.

Forfatter og D2-journalist Øyvind Holen har bidratt til å styrke Rockheims tekstbaser, spesielt på hiphop-feltet. Med sine bøker Hiphop-hoder (2004) og Hiphop. Graffiti, rap, breaking, dj-ing (2009) har han vist bred kunnskap om norske rappere, men han har for Rockheim også portrettert artister fra andre sjangere.

– Kan du først fortelle om musikkbakgrunnen din?

Øyvind Holens biografier:

Definite

Don Martin

El Axel

Ellers det

Erik og Kriss

Felony Force

Freakshow

Gatas Parlament

Karpe Diem

Lars Vaular

Lindstrøm

Madcon

Martin Horntveth

Mira Craig

Name

Ravi

Sofian

Stargate

Stella Mwangi

The White Shadow

– Jeg hadde to favorittplater da jeg var bitteliten: Jesus Christ Superstar-soundtracket og Sgt. Pepper med The Beatles. Dette var det eneste Beatles-albumet i husstanden, og skuffelsen ble stor da det viste seg at gutta ikke alltid spilte i uniformen på coveret. Siden har jeg alltid vært ekstremt musikkinteressert, og finner gull i de fleste sjangre. Jeg spilte piano i årevis, men klarte aldri å prestere noe særlig mer enn å radbrekke Beethovens klaversonater. Min andre interesse har alltid vært journalistikk, siden broder’n og jeg laget Kiss-avisa sammen med noen kompiser. Vi hadde dog ikke noe forhold til bandet foruten Kiss-kortene i Stjernepose. Jeg anmeldte “2 fulle menn”-singelen for Bergens Tidende som fjortenåring, men den kom heldigvis ikke på trykk. Jeg anmeldte også alt fra Motorpscyho til Digable Planets i leiravisa til Garden, mens karrieren som musikkjournalist skjøt fart da jeg ble fast frilanser i Klassekampen i 1995. Siden har jeg skrevet om musikk i VG, Aftenposten, Dagsavisen, Bergens Tidende, Morgenbladet med mye mer, og har skrevet to bøker om hiphop.

– Fortell litt om artistene du har skrevet om for Rockheim?

– Min spisskompetanse ligger i hiphop, og norsk hiphop især, så jeg har først og fremst skrevet om norske rappere. Jeg var i sin tid stor fan av musikksidene i Klassekampen, men hadde lagt merke til at anmelderne der skrev lite om hiphop og reggae, som jeg da hørte mye på. Siden har jeg elsket å skrive om disse sjangrene, og karrieren som hiphophistoriker skjøt fart da jeg i 2004 skrev boka Hiphop-hoder om den norske hiphophistorien. Det førte til at jeg skrev flere biografier i Norsk pop- og rockleksikon, og det var dermed lett å ta opp tråden da Rockheim ville ha flere og mer omfattende biografier.

– Hvordan har prosessen med å innhente informasjon vært?

– Jeg hadde god kontakt med flere av musikerne i forbindelse med arbeidet med Hiphop-hoder og fjorårets bok Hiphop, og det var såklart også en fordel at jeg kunne vise til Hiphop-hoder når jeg tok kontakt med nye navn. Det er jo også en ganske begrenset tidsperiode å forholde seg til, siden de første norske hiphopplatene kom ut i 1990, så man trenger ikke å grave seg så dypt ned i støvete arkiver. Det som derimot var vanskelig var å kartlegge rappernes konserter, noe ingen har oversikt over. I framtida ser jeg også at det blir vanskeligere å holde styr på diskografier og utgivelser, siden det spesielt innen hiphop er så mange uoffisielle utgivelser, gatealbum og mixtapes som ikke finnes fysisk.

– Litt om musikkinteressen din generelt?

– Den er altomfattende. Jeg gikk ganske lei hiphop for rundt tre år siden, men nå hører jeg nok mer på hiphop og reggae/dancehall enn noensinne. Jeg er litt yrkesskadet i forhold til norsk hiphop, som jeg sliter med å forholde meg objektiv til, og liker også mye klassisk pop/rock, støyrock, punk, elektronika, jazz og klassisk. Sliter litt med nye indieband om dagen, men dette kommer nok også tilbake snart. Ellers har musikkinteressen fått et betydelig oppsving etter at jeg førtidspensjonerte meg som musikkanmelder i 2007, noe som ga rom for å høre på mer musikk som jeg har lyst til å høre på. Anbefales.

– Hva jobber du med nå?

– Jeg er fast ansatt som journalist i D2, fredagsmagasinet til Dagens Næringsliv, så det tar naturlig nok mest tid. Jeg ga ut boka Hiphop. Graffiti, rap, breaking, dj-ing i fjor, og den vant nettopp fagbokprisen til Kulturdepartementet som 2009s beste sakprosabok for ungdom, og det var jo gledelig. Den var skrevet med 12-16-åringer som hovedmålgruppe, men jeg har fått gode tilbakemeldinger fra både yngre og eldre lesere, så det er moro. Kort sagt er dette et grunnkurs i amerikansk hiphophistorie, og jeg jobber også med en ny bok om det samme, men denne gang for et enda yngre publikum.