Publisert 27. januar 2010 av Magne Gisvold

Norsk musikk selger mest

For første gang kjøper nordmenn mer norsk enn internasjonal musikk.

«Norsk musikk omsatte i fjor for NOK 233 mill. (ut fra lager), internasjonalt omsatte for 226 mill., og klassisk musikk for 26.mill. Norsk musikks andel av totalsalget i 2009 var dermed på rekordhøye 48 prosent», melder IFPI på sine nettsider.

Sissel Kyrkjebø og Odd Nordstogas «Strålande Jul» solgte hele 400 000 eksemplarer i 2009.

Pengestrøm fra streaming

Gode nyheter for den norske platebransjen og norske artister, altså. Norge har også en høy andel av Spotify-brukere; 600 000 nordmenn bruker den svenske streamingtjenesten.

Spotify vil ikke oppgi hvor mange av disse som har betalingsabonnement (premium-abonnement), men veksten i streaming i Norge er på 1200 prosent fra 2008 til 2009, og omsetninga på streamet musikk var i fjor på 13 millioner, mot 1,7 millioner i 2008. Det melder Dagens Næringsliv i dag.

Mindre piratkopiering

Pila peker altså bratt oppover for omsetning av digital musikk. Jonathan Forster fra Spotify sier også til Dagens Næringsliv at undersøkelser viser at 95 prosent av Spotify-brukerne laster ned mindre ulovlig.

Alt i alt svært gode tendenser for norske artister og norsk musikk; «platebransjens død» er utsatt ei stund til.

  • Bernt E.

    Det var jo bare et tidsspørsmål før noen knakk koden for å omsette på nett. Så lenge folk får tak i det de vil, kjapt, og med høy kvalitet, så er de villige til å betale.

    Ikke at bransjen har gjort noe for å få dette til. Hatten av for Spotify som har rodd motstrøms her!

  • Magne Gisvold

    Når det gjelder cd-salg i fjor, så var jo både Sissel & Odd eksepsjonelle, og MGP-seieren (og plata) til Alexander Rybak trakk ikke akkurat ned den heller. Så det er jo ikke sikkert det blir større norsksalg neste år… Men uansett er dette en pekepinn, spesielt på at i nedlastingsæraen er folk mer villige til å betale for artister som står dem «nærmere». (Tenker jeg høyt.)