Publisert 17. mars 2010 av Marit Jordanger

Punkens profet

Trygve Mathiesen har mange år i Oslos musikkmiljø bak seg. Snart er han aktuell med to nye bøker, en om norsk postpunk og en om Sex Pistols’ legendariske konsert på Pingvin i 1977.

Trygve Mathiesens biografier:

Autentisk Film

Autistiske Barn

Belsen Boys

Crawdaddy Simone

De Sjenerte

Det Pene Bæn

Ex Lex

Fire Fæle Fyrer

FUN-KIT

Grå

Insomnia

Kollaps

Men of Courage

Mess Age

Morten Jørgensen og Spekkhoggerne

Mørkelagt Bevegelse

Nemlig Hemmelig/Masters of Møh

Ole Reidars

Pink Dirt

Pull Out

Siste Dagers Hellige

Squirms

White Lord Jesus

Mathiesen har bidratt til å styrke Rockipedia og Mediateket med sine tekster om punk- og postpunkband.

– Kan du først fortelle om din musikalske bakgrunn?

– Jeg har vært en del av musikkmiljøet i Oslo siden jeg som 16-åring ble vokalist i punkbandet Squirms, og senere i band som LiK, Nekropolis, Ym:stammen, og Enslaved som underprosjektet Hov i 2003. I tillegg utga jeg og bidro i fanziner som Illegal, Bored Teenagers, ’79-Kriser, Sider Du Ikke Ser I Dagslys og Zink i perioden 1978-1983. På midten av 80-tallet var jeg sentral i den såkalte KZ-bevegelsen, der compact-kassettene var utgivelsesformatet.

Se noen av Mathiesens fanziner her.

– I 2007 ga jeg ut boka Tre Grep & Sannheten – Norsk Punk 1977-1980 (Vega forlag), og ble nesten umiddelbart leid inn som Punk- og Postpunk-konsulent for Rockheim. Der foretok jeg en kartlegging av 80-tallet, skrev en del artikler og en rekke biografier.

– Hvordan har du valgt ut artistene du har skrevet om?

– Da jeg begynte å skrive for Rockheim, så jeg først på biografiene dere allerede hadde kjøpt rettighetene til og publisert fra boka Norsk pop- og rockleksikon. Jeg skrev deretter om artister som ikke hadde egne presentasjoner der, men som jeg vurderte som viktige og tidstypiske for de periodene jeg har størst kompetanse på.

– Hvordan gikk du fram du for å innhente informasjon?

– Det har vært varierende vanskelighetsgrad når det gjelder å finne viktig og relevant info om artistene. Å få tak i artistene i seg selv har ikke bydd på de store utfordringene, men å få dem til å memorere rundt et hektisk og ofte turbulent musikerliv 25-30 år senere har bydd på noen utfordrninger. Derfor har min kartlegging av konsertvirksomheten for perioden 1977-1989 vært helt avgjørende for å trigge minner og assosiasjoner hos mine informanter.

– Litt om musikkinteressen din generelt?

– Da jeg var 14 visste jeg ikke forskjellen på en elektrisk bass og en elektrisk gitar. Dessuten trodde jeg at du ikke trengte å kunne spille for å bruke en el-gitar, den spilte nemlig av seg selv! Musikkinteressen min ble hovedfokuset mitt etter at punken kom til Norge i 1977, og jeg har vært musiker og/eller musikkskribent siden. Går fremdeles på konserter for å se unge, ukjente band, men holder meg langt unna store konsertarenaer som Sentrum Scene, Spektrum og Valhall.

– Hva arbeider du med nå for tiden?

– Høsten 2009 skrev jeg boken om Sex Pistols’ legendariske Pingvin-konsert som skal ut på engelsk til høsten (Melhus Communication). Den er for tiden til oversettelse i London, og jeg jobber tett med oversetter for å få teksten så presis som mulig. Hovedfokuset mitt er imidlertid oppfølgeren til min første bok, om norsk postpunk fra 1980 til 1985. Her arbeider jeg mye med research og intervjuer, definisjoner, utgreiinger og analyser. Denne skal ut på Vega forlag høsten 2011. Dessuten har jeg nettopp gitt ut ny CD med Nekropolis, the new europeans, på det legendariske 80-tallsselskapet Likvidér.

Les alle Mathiesens biografier:

Autentisk Film

Autistiske Barn

Belsen Boys

Crawdaddy Simone

De Sjenerte

Det Pene Bæn

Ex Lex

Fire Fæle Fyrer

FUN-KIT

Grå

Insomnia

Kollaps

Men of Courage

Mess Age

Morten Jørgensen og Spekkhoggerne

Mørkelagt Bevegelse

Nemlig Hemmelig/Masters of Møh

Ole Reidars

Pink Dirt

PullOut

Siste Dagers Hellige

Squirms

White Lord Jesus