Publisert 31. oktober 2013 av Arvid Skancke-Knutsen

Reis Kjerringa! Kjerringrokk, Amtmannens Døtre, Jenteloven

1975 var det internasjonale kvinneåret. Dette året kom også LPer med jentegruppene Kjerringrokk og Amtmandens Døtre (bildet), som var med på å sette kvinnekampen på kartet.

På starten av 70-tallet blåste en politisk radikal vind over Norge. Det satte også spor i populærmusikken, blant annet i form av opprettelsen av plateselskapet Samspill, som senere ble til Mai. I tillegg var det en stor oppblomstring av interesse for viser, der det bare i 1972-73 skal ha vært flere hundre visemiljøer rundt om i Norge.

Miljøet rundt AKP (ml) fikk også mye oppmerksomhet, samtidig som det blåste opp til EF-strid over hele landet. Motstanden mot Vietnamkrigen engasjerte fremdeles mange, i tillegg at også miljøbevegelsen begynte å få fotfeste.

En annen viktig kamparena handlet om kvinners rettigheter. Den feministiske Kvinnefronten ble stiftet i desember 1972. To år senere ble Amtmandens Døtre startet under årsmøtet til Kvinnefronten på Dovrehallen i Oslo. De besto av syv jenter i alderen 19 til 26 år, som i 1975 kom med albumet ”Reis Kjerringa!”. Dette var det niende albumet til Mai, som året i forveien hadde opplevd stor suksess med Vømmøl Spelemannlag.

Amtmandens Døtre reiste i forbindelse med ”Reis Kjerringa!” mye rundt i Norge, og satte som krav at andre jenteband skulle varme opp.

– Det var en bevisst greie fra vår side, fortalte felespiller Hege Rimestad i Martha Breens bok ”Piker, vin og sang” i 2007. – Ofte ble det satt sammen et band for anledningen, og de fleste sto på scenen for første gang. Vi hadde tro på at det skulle komme masse jenteband i åra etter oss.

En av bandets mest kjente låter het ”Synonymordboka”, og kan høres her.

1975 var det internasjonale kvinneåret – og Amtmandens Døtre var langt fra det eneste jentebandet med en klar feministisk profil. I Bergen fantes Kjerringrokk, som kom med LPen ”Kjerringrokk om kvinner” på norske Polydor dette året.  Albumet åpnet med ”Å jenter”, som ble en av de mest kjente politiske sangene på denne tiden. De ga også ut en single, der ”Våler skurlag” var A-siden.  Denne sangen tok utgangspunkt i en reell konflikt ved en kvinnearbeidsplass utenfor Elverum.

Jenteloven-gruppa ga året før ut albumet ”Jenteloven”, som hentet materialet sitt fra en omreisende forestilling ved Nationaltheatret i 1974. Forestillingen var i tidens ånd basert på intervjuer med menn og kvinner om kvinners rettigheter i Norge. Andre radikale jenteband var i følge nettstedet Kampdager.no bl.a. Reis Kjerringa, Jazzmin, Rødstrupene, Heksa, Rosa Lux, Femina Vulgaris og Gatejentene.

Amtmandens Døtre gjenforenes på Rockheim fredag 1. November 2013. Dette arrangementet kan du lese mer om her . Del to av denne artikkelen kan du lese her

(Foto av Amtmandens Døtre: Petter E. Thorsrud)