01.11.2013
Publisert 20. september 2013 av Audun Hagen

Rockheimkunnskap med Amtmandens Døtre

Denne kvelden får du den unike historien om Amtmandens Døtre som i løpet av sin korte levetid fra 1974 til -76 turnerte Norge rundt, og ble blant de fremste eksponentene for kvinnekamp i Norge – før det hele fikk en brå slutt.
Det blir selvfølgelig også konsert med Amtmandens Døtre, etter intervjuet på scenen.

KJØP BILLETTER TIL ROCKHEIMKUNNSKAP 1. NOVEMBER

Med klar politisk radikal profil, turnerte bandet Norge i samarbeid med lokalavdelingene til Kvinnefronten. Musikalsk var bandet visepreget, men hentet også inspirasjon fra folkemusikk, pop, rock og jazz.

Likestilling, selvbestemt abort, rett til lønnet arbeid og frigjøring var blant temaene bandet tok opp, og de fikk raskt innflytelse. Visen Synonymordboka førte til at Gyldendal måtte revidere sin synonymordbok:

Hvis du ikke vet hva en kvinne er, 
bare slå opp i synonymordboka,
den gir klar beskjed…

Furie, kakkenynne,
pavinne, pimpernille, 
rasmus, xantippe, jåle,
spjåk, fjolle, gås, høne…

Hvis du ikke vet hva det er å være mann,
bare slå opp i synonymordboka,
den gir klar beskjed…

Adam, gentleman,
det sterke kjønn…

Amtmandens Døtre ble etablert under årsmøtet til Kvinnefronten i Dovrehallen i 1974. Inspirert av det svenske plateselskapet MNWs suksess med den feministiske temaplata Sånger om kvinnor, satte det uavhengige plateselskapet Mai i gang arbeidet med å lage en lignende plate i Norge. Valget falt på Amtmandens Døtre. Albumet fikk navnet Reis kjerringa og ble produsert av Harald Are Lund.

Besetning var da Bente Geving (mandolin, perkusjon), Kjersti Martinsen (ukulele, banjo, gitar, munnharpe, perkusjon), Hege Rimstad (fele, gitar), Nina Badendyck (gitar, fløyte, piano, trompet, munnharpe, congas), Mette Grindstad (fløyte, perkusjon), Tina Austad (bass) og Ruth Eckhoff (piano, congas).

Etter omfattende turnevirksomhet i 1976, ble gruppa oppløst, medlemmene var midt i utdannelse, jobb og etablering, og gikk i forskjellige retninger.

Historien om Amtmandens Døtre inngår i Rockheims utstilling I dreamt I was a real boy, som står ut 2013 i Rockheims fjerde etasje. Utstillingen tar for seg kjønn i norsk pop og rock, og du kan lese mer om kjønnsidentiteter i norsk rock via denne siden.

Bildet av Amtmandens Døtre er fra 1974. Foto: Svein Erik Furulund / VG / NTB SCANPIX