Publisert 15. oktober 2013 av Audun Hagen

Ros fra museumsutvikler

Titt og ofte dukker Rockheim opp i blogger fra turister. Blant ferske eksempler er  finske Timo Kiviluoma som skriver om Heavy metal madness and other incredible rock ’n roll experiences at Rockheim og en representant for tyske Musiker-Board som gir en klar tommel opp og mener du definitivt må ta en titt på museet. Apropos så er Rockheim også anbefalt av den tyske husholdningsmaskinprodusenten Mieles hjemmesider, men poenget nå er at det har vært en museumskonferanse i Trondheim, der museumsutvikler Jasper Visser var blant foredragsholderne.

Jasper Visser driver med utvikling av museer og legger ut mange av sine erfaringer på The Museum of the Future. 

Vi på Rockheim var selvfølgelig spente på hva Visser syntes om Rockheim, og ikke lenge etter hans besøk dukket en bloggposten Walk in, dance out! Lessons about interaction and audience engagement from Rockheim and ABBA:The Museum.

Gledelig nok konkluderer Visser med at Rockheim to år etter åpning fremdeles føles friskt og oppdatert. Med tanke på hvor fort teknologien utvikler seg, er det en fjær i hatten.

Visser peker på noen punkt han mener gjør at Rockheim og ABBA-museet i Stockholm er vellykkede. Lav barriere for å engasjere deg, lett forståelig interaktivitet, en miks av store og små private rom, interaktivitet belønnes, deltakelse i aktiviteter smitter mellom de besøkende og folk føler seg hjemme.

Musikk er et takknemlig tema for et museum, skriver Visser, spesielt populærmusikk. Både Rockheim og ABBA-museet har klart å gjøre interesse og entusiasme blant de besøkende, om til involvering og engasjement.