Publisert 2. januar 2014 av Vigdis Sjelmo

Splitter Pine i ny drakt

Siste luke av årets julekalender er nå åpnet, men fortvil ikke – innholdet vil fortsatt være tilgjengelig på vår hjemmeside.

I Rockheims julekalender 2013 har vi hørt hvordan valg av pickuper, forsterkere og mikrofoner påvirker gitarlyden. Alle disse valgene ble gjort før opptak. Men som regel fortsetter lydbearbeidingen og jakten på det rette soundet også etter innspilling. Vi inviterte  derfor studenter fra Musikkteknologi, ved Institutt for Musikk i Trondheim, til å leke seg med filene fra lyddokumentasjonsprosjektet

Fender Stratocaster vs Gibson Les Paul

Som postludium på årets julekalender har vi valgt Øystein Markers musikkteknologiske fortolkning av ”Splitter Pine”- riffet:

Mye har skjedd med riffet fra de tidligere lydeksemplene. Marker forklarer hva han har gjort:

”Jeg begynte med å klippe opp biter av de forskjellige innspillingene av “Splitter Pine”-riffet, satt til slutt med 15 forskjellige biter som alle var av ulik lengde, og brukte kode (Csound) for å tilfeldig velge ut hvilke biter som skulle spilles av. Alle bitene ble prosessert med lydsynteser kalt amplitudemodulasjon og granulær syntese, pluss noen andre effekter som timestretching, reverb og konvolusjon. I tillegg høres opptak av streng-støy fra en el-gitar, en bassdrone og sinuskomplekser som spilles som akkorder”.