31.05.2013
Publisert 21. mai 2013 av Audun Hagen

Erik Tidemann: «Upper Echelon from the Great Beyond»

Fredag 31. mai åpner Erik Tidemann sin nye utstilling «Upper Echelon from the Great Beyond» på Rockheim Galleri.

Kunstkritiker, kunstner, kurator og pornograf Tommy Olsson kommer til åpningen for å si noen velvalgte ord om Erik Tidemanns kunst.

I tillegg spiller DJ Kenneth Bolme i Rockheim Panorama etter åpningen.

Utstillingen vil stå på Rockheim fra 31. mai til 1. september.

Om utstillingen:

En UFO-sekt som begikk masseselvmord, grafitti, stammekunst og 80-talls actionfigurer. Det er elementer i billedkunstner Erik Tidemanns utstilling, «Upper Echelon from the great beyond».

På Rockheim stiller Tidemann ut to organiske skulpturer fra en serie på fire produsert siden november. I motsetning til tidligere har han denne gangen lagt vekt på syntetiske materialer framfor dyrepels.

Han beskriver produksjonsprosessen som den frieste han har hatt så langt. I stedet for å lene seg på arbeidstegninger, skisser og konsepter, har han stolt på prosess og impulser, og nærmest lekt seg fram til resultatet.

De to andre skulpturene i serien, «Synthetic Flesh Study» og «Spiritual artifact for future reference», vil stilles ut i Entra-bygget ved Rockheim. Bygget holdes åpent under vernissagen, og vil ellers fungere som vindusgalleri.

Tidemann forteller at arbeidene har elementer fra 1980-tallets actionfigurer og tv-kultur, og fra graffiti og den såkalte syre- eller stonerkulturen. Det er inspirert av religiøse figurer og gjenstander, og deres opphav i mytologien.

Ikke minst er den inspirert av den amerikanske UFO-sekten «Heaven’s gate», og deres forbindelse med Nikes lansering av sko-serien med samme navn. I 1997 drakk de 39 sektmedlemmene en dødelig cocktail, før de trakk plastposer over hodene. Håpet var å bli tatt opp i UFO-en de mente svevde bak kometen Hale-Bopp som passerte jorda på det tidspunktet. Likene ble funnet i sengene i sektens hovedkvarter, i identiske klær og med splitter nye Nike-sko – og med fem dollar hver i lomma til interplanetarisk toll.

Erik Tidemann (født 1982) har en rekke samarbeid med musikere og festivaler bak seg; som utskjelt festivalkunstner på black metall-festivalen Nidrosian Black Mass; som kunstansvarlig på Pstereo- og Storåsfestivalen; som plateomslag- og labeldesigner, for å nevne noe.

Det siste halvannet året har han laget scenemasker til Kvelertak og Röyksopp. Tromsøduoen brukte sine under turnéstarten i Hollywood Bowl, mens Kvelertaks utstoppede hubro med lysende øyne var en effektiv rekvisitt da gruppa spilte på Byscenen i Trondheim i april.

I det hele tatt har mye av Tidemanns kunst en musikalsk klangbunn. Andre ganger er det musikken i seg selv det handler om. Som da han viste utstillingen «A doppelgangers fall in the shared soul of Ian Curtis», der den avdøde Joy Division-vokalisten gjenoppsto i ulike former. Eller verket «The Eazy-E HIV Odessey», en fiktiv fortelling om gansterrapperen Eazy-Es reise til helvete, skildret med tegninger inspirert av black metal-ikonografi.

Mørke, isolerte sjeler fra musikkhistorien har alltid interessert ham. Tidemann har selv nevnt Burzum, drapsdømte Varg Vikernes’ band, som en viktig inspirasjonskilde.

Nå har Rockheim gitt kunstneren frie tøyler til å fylle galleriet i første etasje. Resultatet er to organiske, mystiske skulpturer, «R.O.N« og «Upper Echelon from the great beyond» – begge godt egnet til å sette publikums fantasi i sving.