Publisert 26. februar 2010 av Magne Gisvold

Wimp eller Spotify?

Som mange har fått med seg, er Platekompaniet og Telenors musikkstreamingtjeneste Wimp nå lansert. Debatten raser om hva som er best av Wimp eller Spotify. Hva mener du?

Wimp ble lansert under Bylarm i Oslo forrige helg; en tjeneste der du kan streame (spille av) mengder av musikk via nett. Wimp er en abonnementstjeneste, der du betaler 99 kroner per måned for å spille så mye musikk du vil.

En bildeserie som forklarer Wimp finner du her, hos PC World.

LES OGSÅ: Wimp vs. Spotify: Den ultimate lydtesten

Norsk redaksjon

Mange har allerede kjennskap til – og abonnement på – Spotify, som har vært på banen med en tilsvarende tjeneste siden 2008. Flere steder debatteres det for og mot Wimp vs. Spotify, og det virker som mange foreløpig er avventendePlatekompaniet og Telenor peker på enkelte fortrinn med Wimp framfor Spotify, og framhever spesielt at Wimp har en norsk redaksjon som redigerer hva som velges ut til forsida og diverse anbefalinger – og dermed kan tilpasse tjenesten til et norsk publikum. Platekompaniet har da også bevist at de har teft for hva nordmenn har lyst til å høre på.

Lover mer penger til artistene

En annen fordel for Wimp er at artister og selskaper er skeptiske til den relativt beskjedne pengestrømmen fra Spotify, og forventer større inntekter fra en ren abonnementstjeneste; denne velviljen kan gi fordeler for Wimp med tanke på utvalget av artister og utgivelser. Det er nærliggende å tro at den dagen streamingtjenestene finner den mest effektive prisen på streaming, vil den aktøren med det største utvalget (og den beste søkemotoren) komme godt ut av konkurransen.

Den viktigste utfordringa for Wimp synes å være å rekruttere (nok) brukere. Alliansen med Telenor, og muligheten for kobling mot spesifikke mobilabonnementer, kan vise seg å bli mye verdt for Wimp.

Fordeler og ulemper

* Wimp bruker mer maskinkraft enn Spotify.

* Med Wimp har du ikke muligheten til å “ta med” låter offline – du må være på nett for å spille musikk. [EDIT: Dette er nå på plass.]

* Wimp er utelukkende en betalingstjeneste, og bruker ikke modellen til Spotify med gratis musikk mot reklame. Dermed har Wimp mer muskler og goodwill enn Spotify vis a vis plateselskapene. Samtidig vil det senke hastigheten drastisk når det gjelder å øke antallet brukere.

* Wimp har en norsk redaksjon, og fronter nye utgivelser generelt – og norsk musikk spesielt – bedre enn Spotify. Sånn sett kan nok Wimp være bedre for norske brukere og artister. Platekompaniet har jo også tidligere vist at de har teft for hva folk vil høre på.

* Mulighetene for deling og utforsking av spillelister og favoritter virker å være mer utvikla hos Wimp.

* Wimp skal ha flere norske titler og artister tilgjengelig enn Spotify.

* Wimp har muligens også flere utenlandske artister tilgjengelig (blant annet finner du Metallica og Pink Floyd på Wimp, og ikke på Spotify).

* En foreløpig ulempe for Wimp er at mange har bygd opp omfattende spillelister på Spotify, og disse kan foreløpig ikke eksporteres til Wimp.

* Spotify er foreløpig bedre integerert mot mobile plattformer (Iphone, Google Android, etc.) enn Wimp.

* Musklene til Platekompaniet og Telenor kan være både en fordel og en ulempe for Wimp: Stayerevnen kan være veldig stor (det avhenger så klart av eiernes innsatsvilje), samtidig som mange kan synes det er lettere å føle seg knytta til pioneren eller originalen Spotify. Samtidig, og dette er det kanskje ikke så mange som vet, så eies majoriteten av akskjene i Spotify av de fire store plateselskapene (EMI, Universal, Sony BMG og Warner).

* [nytt punkt, lagt til mandag 1/3/2010] Lyd: Det er tydeligvis uenighet om hvem som leverer best lyd av de to tjenestene (se kommentarfeltet under for detaljer). Hvis du er i stand til å redegjøre for hvilket format som gir best lyd, legg igjen en kommentar!

(Vi tar forbehold om at noen av disse punktene kan inneholde feil – lista er en oversikt over noen av argumentene som har kommet fram fra forskjellig hold. Bruk kommentarfeltet hvis du oppdager noe som ikke stemmer – eller noe du er uenig i.)

Les også hva Dagbladet, VG og Ballade skriver om Wimp.

  • Ståle

    Wimp skal også få en offlinemulighet. Dette er visstnok en del av en iPhone/iPod-app inne til godkjenning hos Apple nå.

  • Magne Gisvold

    Ja, så at de hadde iphone-app inne til godkjenning.

    Muligheten man har på Spotify til å ta med 3333 låter offline på laptop og mobil er ganske heftig. Det hadde jo vært kjekt med tilsvarende mulighet på Wimp også.

    Lydkvalitet er også et tema for mange, jeg har ikke helt funnet ut hvilken kvalitet som tilbys av hver enkelt (selv om ordet på twitter er at Spotify er bedre) – noen som vet sikkert?

    Inntil videre er det kanskje ikke spørsmål om hvilken tjeneste som er “den beste”, men at det er visse forskjeller som gjør at folk velger den ene eller den andre.

    Jeg tror personlig at for mange – “folk flest” – så vil det redaksjonelle bidraget sammen med tilpasningen til det norske markedet bety en del.

  • Kristian Aamodt

    Jeg har hatt Wimp gratis i nesten et år, og Spotify i over et år. Sistnevnte er overlegen vinner. Det er tre enkle årsaker til det: Wimp sluker betraktelig mer minne enn Spotify, Wimp er ganske tydelig mye tregere enn Spotify og i tillegg har den ingen mulighet for kollaborasjon blant andre brukere.

    Det som forhindrer meg i å avinstallere Wimp er at de anbefalte album- og spillelistene. Det er fryktelig kjekt. I tillegg har de som nevnt i artikkelen godt utvalg av norsk musikk, og spesielt ny, norsk musikk.

    For min del funker Spotify Premium og gratisversjonen av Wimp utmerket. Kjøper nok ikke Wimp når den tid kommer.

  • Øystein

    Har testet Wimp i ca 1 uke. Det første som jeg faktisk hørte var at lyden var “svakere” i Wimp. Jeg fant heller ikke ut noe om kvaliteten på Wimp. Koblet pc’n opp digitalt via anlegget og har kjørt litt tester på både Spotify og Wimp. Det er stor forskjell. Seier til Spotify.

    Ellers så synes iallefall jeg at Spotify har ett bedre grensesnitt.

    Eneste pluss for Wimp så langt er det norske utvalget.

  • Magne Gisvold

    @Kristian: Ja, det er flere som kommenterer (negativt) at Wimp er utviklet med Adobe Air, og gjengangeren er at Air er sexy for utviklere, men ikke så sexy for maskina som skal spille bruke applikasjonen…

    Men jeg lurer på om mange kommer til å velge motsatt, hvis de uansett skal ha ett abonnement: Betale for Wimp, og ha gratisabonnement på Spotify? (Litt i pose og sekk, men ikke helt – iallfall ikke om du er opptatt av å ta med musikken ut døra.)

    @Øystein: Wimp skriver: “Med standardinnstillingen leveres musikken i WiMP i formatet AAC+ med en bitrate på 64 kbps. Hvis en aktiverer høy lydkvalitet vil det brukes AAC 256.” Altså må du selv gå inn på oppsettet for å øke kvaliteten.

    Spotify leverer streaming på 320 kbps (med premium-abb.), med kodeken Ogg Vorbis q9. (Jeg har ærlig talt ingen aning om hvilken kodek som er den beste.)

    Men iallfall bør man over 196 kbps for å få noenlunde ok lyd, etter mi erfaring.

    Arnbjørn J. S. Marklund har forresten gjort grundig analyse av Spotify som tjeneste (i forhold til markedet), for den som er interessert i dypdykk: http://www.marklund.no/?tag=spotify

  • Kriss

    Jeg har både Spotify og Wimp på min Android-telefon og Macene mine, og må kunne si meg måtelig fornøyd med begge to. Foreløpig scorer Wimp høyere på litt mer obskure norske ting, men de har langt igjen før de greier å ta igjen Spotify med hensyn til smidighet i brukergrensesnittet. Android-versjonen av Wimp lar meg laste ned låter til offline-avspilling på samme måte som Spotify, men handlingen er ikke på langt nær så enkel og intuitiv.

    Så langt må jeg pent innrømme at Söta bror ser ut til å gå av med seieren. Jeg kjører allerede et Premium-abonnement på Spotify, og jeg føler at Aspiro/Platekompaniet/Telenor burde ta store grep for å få meg til å konvertere.

  • Magne Gisvold

    Enn lyden da, Kriss? Veit jo at du er en sucker for bitrate- og kodek-spesifikasjoner 😉

  • Steff

    Sånne lydspørsmål er jo alltid himla subjektivt, men hifi-huene hos Lyd & Bilde syns wimp har best lyd. http://www.lydogbilde.no/wimp-er-lansert-her-er-dommen-saa-langt.4750503-45376.html

  • Stein Larssen

    Fin link til Lyd & Bilde, men jeg synes det var en lettvint konklusjon på hvem som har best lyd. Magne: Dere må da ha fantastisk lytteutstyr på Rockheim. Kjør den første fulle lyttetesten, da vel. Så lenge jeg har hatt beta-wimp og premium-Spotify har Spotify vært overlegen i lydkvalitet, men den sammenlikningen holder ikke lenger.

    Ellers ser jeg mange trekker frem den norske “redaksjonen” som positiv for Wimp. En annen måte å se det på er at de har en norsk “markedsføringsavdeling”. Dermed får vi Platekompaniet-profil på et helt medium. Ikke sikker på om jeg liker det så godt. Det er lettvint – men øker sjansen for å gå glipp av mange mindre kjente godbiter.

  • Magne Gisvold

    Lyttetest er en interessant idé, Stein! Nå trengs det mer enn bare et bra anlegg for å teste dette, men vi skal tygge på tanken litt, og se hva vi finner ut 🙂

    Når det gjelder den norske redaksjonen, så vil den uansett fremme norsk musikk framfor utenlandsk – noe Rockheim så klart applauderer. Noe vil så klart bli fremmet på bekostning av annet, men viktigst er nok at nye norske album i det hele tatt kommer på forsida til Wimp. Dette går neppe på bekostning av “smalere” norsk musikk

    En kan like gjerne håpe at det fungerer som en påminning om at det finnes mye bra norsk musikk, og det at brukerne hovedsaklig er norske vil vel i sin tur føre til høyere grad av innbyrdes tipsing av nettopp norske artister (enn på Spotify).

  • Stein Larssen

    Ikke minst trengs det gode ører. Holder det med dvaske dj-trommehinner, tro? Må være en tipp topp sak for dere å kunne slippe den første seriøse – blir jo nesten offisielle norske – lyttetesten av wimp/spotify. Ellers glad for at du aktiverer en diskusjon om det: ALT for lite snakk i media om lydkvalitet på de ulike nye mediene.

  • Magne Gisvold

    Vi er i tenkeboksen, ja – forslaget er topp det!

    Hvis det blir noe av det, så kommer vi ikke til å være jury selv iallfall, men få med noen med forskjellige kvalifikasjoner – produsenter, lydteknikere, musikkteknologer, musikere, etc.

  • Stein Larssen

    Herlig! Gleder meg virkelig til det!

  • Anders Hofseth

    For meg er det at Spotify er et internasjonalt produkt og dermed gir en bredere tilgang til både ikke-norske impulser og viktigst en langt større base av folk som lager kule ting, som f.eks. listen med alle tilgjengelige UK #1’s siden november 1952: http://open.spotify.com/user/sjhunt/playlist/5q5IHvVcnBYP1Dr1nIwBPN

    sentralt. Jeg vil tro at crowdsourcingen av slikt gir et større bidrag enn noen redaksjon man har råd til å opprettholde for et norsk publikum.

    Spotify tilbyr også et såkalt API som lar folk lage tjenester som radiofy.se: http://radiofy.se/ – det at det sitter geeks i hele verden og lager slikt og ikke bare i Norge gir også bredere tilgang.

    Jeg liker mange ting med Wimp, men ikke mange nok til at jeg kommer til å bytte. Beklager.

  • Magne Gisvold

    Ingenting å beklage, Anders 😉

    Gode poenger du kommer med der også – det er klart Spotify har klart å utvikle mer (uavhengig av utbredelse) i og med at de har vært i gamet lenger, og dermed har fått mer input på hva brukerne ønsker seg. Og det vil jo for mange være anvendelige funksjoner/muligheter.

    Derimot har jeg sett at noen bruker den manglende muligheten for å eksportere spillelister fra Spotify til Wimp som argument mot å konvertere – noe som vel egentlig sier at det (for vedkommende) ikke er så mye som skiller de to. Hadde Wimp knust Spotify på lydkvalitet, hastighet og utvalg, så ville de aller fleste tatt seg bryet med å bygge nye spillelister.

  • Vegard Kolbeinsen

    Helt klart for lite omtale rundt lydkvaliteten mellom spotify og wimp. Hadde Wimp hatt bedre lydkvalitet enn Spotify så hadde det så absolutt vert verdt å bytte over og bygge nye lister.