Publisert 16. mars 2010 av Magne Gisvold

Wimp vs. Spotify: Den ultimate lydtesten

Både Wimp og Spotify imponerer med god lyd, og forskjellene er små. Du kan velge mellom maks troverdighet eller litt mer «ompa-ompa».

Etter lanseringa av streamingtjenesten Wimp 19. februar, har det blitt diskutert og ment mye om hvilken plattform eller applikasjon som er best; Wimp eller Spotify. Mange gode argumenter for og mot har kommet fram, men fortsatt var et viktig spørsmål ubesvart:

Hvilken plattform leverer den beste lyden?

Selv om noen har konkludert, har vi ikke sett en grundig test av plattformene ennå. Derfor har Rockheim i samarbeid med Soundgarden i Trondheim gjennomført en blindtest av de to streamingtjenestene, for å høre hva forskjellen på dem er.

Det skal vise seg at de begge leverer, litt overraskende for noen i panelet, svært tilfredsstillende lyd. Forskjellen mellom de to er små, men den ene synes å levere lyden mer «slik den er», mens den andre har en litt tydeligere profil på sin gjengivelse – og derfor leverer sterkere på visse typer musikk.

Mer om dette lenger ned.

Metode

* Vi gjennomførte testen på lytterommet til Soundgarden, på en våt drøm av et high end-anlegg (se spesifikasjoner lenger ned).

* Vi kjørte blindtest, altså at paneldeltakerne ikke visste om det var Wimp eller Spotify som spilte til enhver tid; de ble kalt «A» og «B».

* Parametre: Lyttepanelet hørte etter, og ga poeng for: Bassgjengivelse, oppløsning i mellomtonen, luftighet i diskanten og dynamikk.

* Poengskala: Vi opererte med en skala fra 1 til 10, der 10 er topp. De første to låtene vi spilte, spilte vi opp mot cd-kvalitet. CD-ene definerte hvordan en 10’er skal høres ut.

* Vi spilte en mengde forskjellige artister og uttrykk: Kari Bremnes, Jarle Bernhoft, Siri Gjære, Pony the Pirate, Montée, Donkeyboy, Jonas Fjeld og Röyksopp.

Oppdatering:

* Begge tjenestene ble testa på den høyeste kvaliteten de leverer. (Les mer om dette i kommentarfeltet til denne saken.)

Lyttepanelet

Vi fikk låne ørene til disse velvillige personene:

Stig Aune, Butikksjef på Soundgarden i Trondheim.

Marius Thorvaldsen, bookingansvarlig og dj på baren Brukbar og nattklubben Supa i Trondheim.

Ivar Håkon Eikje, konservator på Rockheim.

(Så det er sagt: Ja, vi prøvde hardt å også få tak i kvinner til denne testen.)

Poenggivning

Uten mer nøling presenterer vi konklusjonen i testen: Som diagrammet viser, er det totalt sett veldig lite som skiller lyden til hver enkelt. Men vi ser også at lytterne har bedømt ganske forskjellig (mer om det under skjemaet).

Som vi ser, har to av testerne, Marius og Ivar, Wimp knapt foran Spotify. De mener begge at bassen og dynamikken til Wimp er bedre enn hos Spotify. Lytteeksperten Stig mener omvendt.

Marius: – Det kan synes som om vi «brukslyttere» liker det lille ekstra oomphet som Wimp leverer?

Stig: – Ja, det kan tenkes. Jeg har en mistanke om at Spotify leverer lyden mer «slik den er», mens Wimp ved komprimeringa tar litt tydeligere valg, og farger lyden mer.

Ivar: – Jeg må si at det var veldig vanskelig å høre forskjell, det vippet fram og tilbake fra låt til låt. Men det virka på meg som om den musikken som var komprimert en del fra før, typisk «radioproduksjon», ble gitt mer liv av Wimp.

Stig: – Det tror jeg kan stemme, ja. Jeg ble også i tvil. Her er det så jevnt at det kommer mye an på hva slags musikk du hører mest på. Det går som du sier til det nivået der du nesten må velge plattform i forhold til hva slags innspilling du hører på.

Vi lar Stig Aune konkludere testen:

– Alt i alt er dette imponerende fra begge plattformene; det er nesten sånn at det blir aktuelt å bruke Wimp eller Spotify i lytterommene våre. Totalt er kvalitetsforskjellen på dem ørliten, men de skiller seg ved at Spotify er mer troverdig, mens Wimp gir litt mer «ompa-ompa». Men det viktigste av alt: Begge er fullgode til vanlig lytting, og jeg tror at for vanlige brukere på vanlige anlegg, så er lyden helt opp mot CD-kvalitet.

Spesifikasjonene til testanlegget:

Individuell poenggivning

Stig

Marius

Ivar

En stor takk til Soundgarden og Stig Aune for all hjelp og velvilje i gjennomføringa av testen! Takk også til Stein Risstad Larssen som satte oss på tanken om å lage test.

  • Henry Leirvoll

    Hva med Spotifys «higher bitrate» funksjon for de betalende versjonen? Det er jo bare rettferdig at den betalende Spotify versjonen er den som testes mot Wimp – de koster, tross alt, 99,- begge to.

    • GrusomK

      Testen hadde vært enda mer interessant hvis CD kvalitet ikke var lagt til grunn for hva en 10’er skulle høres ut som, men hvis CD kvalitet var en del av testen (som alternativ C feks.)

      Mon tro om Alternativ C hadde kommet best ut?

      • I og med at CD var benchmark (=10), så er det jo gitt at de to tjenestene leverte dårligere lyd enn CD-ene.

        Ut fra tallene kan vi si at man anså kvaliteten på Wimp/Spotify å være drøye «80%» av kvaliteten på CD.

        Hva «80%» betyr i denne sammenhengen (er det f.eks. en logaritmisk, lineær eller eksponensiell skala?) er ikke godt å si.

        Men at CDen troner på toppen i denne sammenligninga er helt sikkert.

  • Magne Gisvold

    Helt enig, Henry! Vi har da også testa begge med den høyeste kvaliteten de leverer – men ser at vi ikke har skrevet noe om det i saken.

    Takk for påminnelsen, redigerer nå!

  • Sigurd Urdahl

    Artig test!

    Men på en måte tror jeg den hadde vært nyttigere (men kanskje ikke så morsom) om dere hadde testet med en utstyrskjede som ligger nærmere opp til det man kan regne med at folk vil bruke. Anlegg til 5-30 tusen, kanskje en vanlig PC som DA-konverter.

    Kan man håpe at dere gjentar eksperimentet med et mer «folkelig» oppsett?

  • Magne Gisvold

    Takk, Sigurd! Det var gøy å gjennomføre også – sjelden man setter seg foran så bra anlegg og nilytter! 🙂

    Nå er ikke det tekniske mitt bord akkurat. Men jeg skulle mene at jo dårligere anlegg du har, jo mindre betydning får disse forskjellene. Iallfall når de er så små som de faktisk er – det er jo forskjeller her som krever at du hører _veldig godt_ etter – og selv da er panelet uenig, som du ser.

    Så det er nok mer snakk om hva slags lyd du foretrekker, gitt at du har et ok anlegg (eller hodetelefoner).

    Når det gjelder den interne (milde) uenigheten i panelet, så kommer det nok mye av at man hører på litt forskjellige måter; at man er «ute etter» forskjellige ting når man lytter, og derfor gir avvikende skår; det handler vel både om hva slags lyd man er vant til, og hva man liker.

  • Kriss

    Jeg kan ikke snakke for Magne, men for min del var det å bruke et såpass dyrt og eksklusivt anlegg en måte å sette den ultimate benchmarken på. Forskjellene i nyanser var, som beskrevet over, overraskende små – både mellom CD-spiller og klientene i seg selv. Jeg er nesten overbevist om at disse nyansene nærmest ville ha forsvunnet om vi hadde kjørt en minijack ut fra laptopen på et anlegg til 5 lapper.

    Dette er dog gode nyheter for «folk flest», som ikke punger ut en årslønn på Hi-fi, da sjansene etter min mening er store for at de kommer til å være storfornøyde med det resultatet de får på sitt eget anlegg.

  • Kriss

    Magne så ut til å snakke for seg selv, rett før jeg rakk det 😉

  • Janove

    Interessant lesing! Takker og bukker for innsatsen. Jeg kan trygt bli boende hos fam. Spotify med andre ord.

  • Magne Gisvold

    Ja, de er like trygge begge to 🙂

    Konklusjonen er at det ikke står på lyden; for de aller fleste er det selve brukeropplevelsen som vil avgjøre valget.

    Blir spennende å se hva Wimp får til for mobiltelefon framover, for eksempel.

  • Thomas Kilvær

    Tja.

    Ble spotify testet med eller uten volume normalization? Ganske vesentlig.

    Ellers er tre testsubjekter ALT for lite for å gjøre noen sammenlignig. Iallfall for å konkludere med at forskjellene man ser faktisk ikke er forskjeller og ikke bare naturlige variasjoner…

  • Magne Gisvold

    Spotify ble testa uten normalization.

    Og testen ble gjort for å

    a) sjekke om det var stor forskjell opp mot CD

    b) sjekke om det var store forskjeller mellom tjenestene.

    Oppdrag utført. 😉

  • Simon

    Flott at begge tjenester leverer så bra kvalitet. Jeg holder meg til Spotify tror jeg.. Har brukt det en stund og liker produktet.

  • Kriss

    Jeg tror nok at det er her Wimp kommer til å slite mest. De fleste brukerne har allerede vent seg til Spotify som deres foretrukne streamingtjeneste, og du skal ha en ganske bra tjeneste for å greie å toppe den.

  • Magne Gisvold

    Njasj. Jeg har brukt Spotify lenge, og har hatt premium-abonnement i et halvårs tid cirka – men jeg bruker faktisk wimp mer.

    Jeg tror grunnen er at jeg liker å se hvilke plater som blir anbefalt, fordi det sier noe om hvilke norske plater som har blitt utgitt i det siste (pluss at de har et visst indie-preg, som jeg setter pris på).

    En stor ulempe er det derimot at om jeg skal lenke til en låt eller ei plate, så må jeg inn på Spotify, fordi så mange ikke har Wimp… (Og her kommer jo Kevin Kellys regler om nettverksøkonomi inn i bildet. Wimp bryter et par av reglene for suksess der.)

  • Tore Stemland

    Har nå surfet litt på Wimp og må si jeg er like bekymet over mangel på utvalg på Wimp som på Spotify. Her er det en lang vei å gå.

    Likeledes kan ikke Wimp opprettholde troverdighet hvis de ukritisk låner teksten fra Last.fm biografiene som tidvis er meget feil (Svartedauen spilte aldri i lag med Mitti skritti osv)

    Mangel på utgivelser og låter er påfallende, mens jeg klarer ærlig talt ikke å si om hvem som har best lyd.

  • Didrik Ellefsen

    TIl Tore,

    Spotify har også mange svært feilaktige og utdaterte beskrivelser og biografier, noen som ikke er oppdatert på flere år! Årstall på utgivelser er også ofte grundig feil. Det som kanskje irriterer mest i Spotify er når det er to artister med samme navn, da klarer de ikke å skille. Ser ut som om Wimp hvertfall prøver å skille disse. Prøv for eksempel å søke opp bandet Aspera.

  • Fredrik Korsen

    Ble skuffet over Spotify fra dag 1, da alt jeg fant av Metallica kun var cover eller karaokeversjoner.

    • Vel, skuffelsen bør kanskje rettes mot Metallica og ikke mot Spotify. Men jeg skjønner hva du mener 😉 Det er jo også mange hull forøvrig (som kommentert lenger opp), men det ser ut som det blir færre og færre.

  • baardog

    Liker ikke at Wimp ukritisk låner info fra Last.fm biografiene som tidvis er helt «ute».

  • Siggi

    Det som gjør at jeg velger Spotify over Wimp, er jo at man ikke MÅ betale med spotify og at man har mulighet til offline spilling hvis man betaler.

    • Ja, Wimp har bare offlinetjenster til mobil (Iphone og Android), og ikke til laptop/pc. En relevant svakhet (som jeg ikke helt skjønner).

  • SuperTechRep
  • Pingback: AVforum.no - Spotify (streaming) undergraver platebransjen!()

  • Pingback: Wimp eller Spotify? Ljudtest. | Helgesen Öjebyn()

  • Pingback: AVforum.no - Spotify VS Wimp?()